תקנות כיבוי אש בבתי מגורים

בבניין דירות חשוב שיהיו: מטפים, גלגלונים, זרנוקים, מזנקים, ספרינקלרים וברזי כיבוי.

הגלגלון מאכלס צינור שמחובר למקור מים. הזרנוק זה צינור ואת המזנק מחברים אליו כדי שהמים יותזו בעוז.

 

חפשו את הארון עם המדבקה: כל הציוד הזה אמור להיות מאוחסן בארון כיבוי (עמדת כיבוי אש) שמותקן על-ידי איש מקצוע בעלות של 1,500 עד 2,500 שקל. הארון הזה חייב לעבור בדיקה שנתית, בגלל בלאי, חסר וגניבות.

 

ארון בכל קומה: בבניינים גבוהים - ישנה חובה לצייד כל קומה בעמדת כיבוי אש.

 

ברזי כיבוי: גם הברזים אמורים לעבור בדיקה שנתית כדי לוודא את תקינותם.

 

ספרינקלרים: בבניינים רבי קומות, מעל תשע קומות, ובבניינים עם חניון תת קרקעי, חובה להתקין גלאי עשן וספרינקלרים. ספרינקלרים, שעולים 30 שקל ליחידה, הם ראשי ממטרות קטנים, שמכילים מדחום קטן. בזמן שהחום עולה לטמפ' שריפה הם מתחילים להמטיר מים.

 

גלאי עשן: חובה שיהיו בבניין גלאי אש תקין, גלאי עשן תקין ובכל קומה בבניין צריכה להיות עמדת כיבוי אש ובה מטף וגלגלון (לכל הפחות). שימו לב שחייבים לבדוק את התקינות של כל אלה מידי שנה; אל תשאירו אותם ללא בדיקה שוטפת. גלאי אש וגלאי עשן אינם מונעים שריפה אבל הם הכרחיים בהתרעה לפני. ההתרעה מאפשרת לברוח מפני השריפה או מותירה מספיק זמן כדי להשתלט ולכבות את השריפה לפני שהיא מתפשטת.

 

מטפים: על פי התקן בכל קומה חובה שיהיה מטף אחד מסוג אבקה יבשה בגודל של שישה קילוגרמים. וודאו עם עצמכם, האם אתם יודעים היכן ממוקם המטף בבניין? האם אתם יודעים כיצד לתפעל את המטף? בעת חירום המטפים אמורים להיות מאוד נגישים ולכן חשוב ביותר לדעת באופן כללי את מיקומו של המטף ואת תפעולו. חשוב לזכור שיש למטפים תאריכי תפוגה וצריך לבדוק את התקינות של המטף מדי שנה. במידה והמטף עצמו תקין, יש להחליף את האבקה בו כל שש שנים. יש לוודא שתחזוקת המטף מתבצעת ע"י גורם מוסמך, בעל רשיון.

 

בנוסף חייב להיות מותקן גלגלון כיבוי אש ועליו צינור לחץ עם מזנק צמוד. הגלגילון חייב להיות מותקן בחדר המתנה, מקום בו יש מיכל גז מרכזי, חדרים מרכזיים ושירותים הנדסיים, חדר הסקה וחדר מיזוג אוויר .

 

בבניין שנבנה משנת 2009 ואילך חייבת להיות מערכת לשאיבת עשן. בחדרי המדרגות צריכים להיות מפוחים, שהם כמו מאווררים חזקים שיוצרים לחץ שאמור למנוע כניסת עשן למדרגות.

 

הבניין שלכם חייב להבטיח שכל מערכת כיבוי האש עומדת בתקנים ונמצאת ברמת תחזוקה גבוהה. בניין שבנוי על פי התקן חייב לכלול את כל הציוד לכיבוי אש. מערכת כיבוי האש כוללת גם דלתות אש. דלתות האש בקומה בה פורצת שריפה נסגרות באופן אוטומטי כדי למנוע את התפשטותה.

ביקורות:

 

שירותי הכיבוי מחויבים עפ"י דיני כבאות לבצע אחת לשנה ביקורת בבינייני מגורים גבוהים, כמו כן רשאים לבקר יותר מפעם בשנה, מקרים של ביקורת חוזרת לצורך בדיקה האם הדרישות בוצעו או במקרים של בעיות מיוחדות.האגרה מחוייבת פעם בשנה בלבד אפילו אם בוצעו מספר ביקורות באותה שנה. האגרה מחושבת בהתאם לשטח הציבורי הנבדק בהתאם למחירון משרד הפנים.

 

באשר לביקורת פתע - שרותי הכבאות עורכים ביקורת בשטחים ציבוריים שאינם שטח הפרט (דירה) בדר"כ על פי הזמנה או תלונה על סידורי בטיחות לקויים של הדיירים במבנה.

 

במקרה של בניין משותף המשולב בתי מגורים ועסקים, כיבוי אש יבצעו ביקורת פתע שכן העירייה, מקפידה על ביקורת כיבוי אש כתנאי להענקת רישיון עסק.

 

במסגרת הביקורת ראשי נציג שרותי הכבאות לדרוש כל אישור/מסמך אשר אמור לתמוך בתקינות המערכות לעבודה בשעת חרום. נציג שרותי הכבאות מוסמך להמליץ לאגף ההנדסה ברשות המקומית על מבנה הסיכון לדוגמא: מבנה עם סידורי כבאות לקיויים אשר עלול להוות מלכודת אש). הרשות המקומית בלבד מוסמכת לסגירת מבנה כזה או אחר.

 

מצ"ב לינק לתקנות:

 תקנות שירותי הכבאות (ציוד כיבוי בבתי מגורים) תשל''ב - 1972​