חדקונית הדקל

מי מחסל את עצי הדקל בארץ ומי אחראי למנוע זאת ?

בשנת 2009 החלו עצי דקל רבים להתייבש ולמות בארץ. הדקלים האלה נפלו קורבן לחיפושית "חדקונית הדקל", מין פולש מדרום מזרח אסיה. מדובר בחיפושית חומה עם חדק מוארך ובולט באורך כ-3.5 ס"מ, היא עפה ונוחתת על צמרות הדקלים, ומטילה בהם ביצים. הזחלים שבוקעים מהביצים חודרים לגזע העץ ואוכלים אותו מבפנים, עד שהוא מתייבש ומת תוך כשלושה חודשים. במקרים רבים העץ או חלק ממנו קורס במפתיע, עובדה שמסכנת חיי אדם וגורמת נזקים לרכוש.

 

מטעי הדקלים בבקעה מטופלים באופן קבוע נגד החדקונית, עיקר הנזקים נגרמים לעצי דקל ברחובות הערים ובחצרות בניינים משותפים ובתים פרטיים, שאינם מטופלים באופן קבוע.

 

אלי כהן, מנכ"ל אלי כהן הדברות ויו"ר התאחדות המדבירים בישראל, מסביר:

טיפול מונע-  יש כיום שתי שיטות עיקריות לטיפול מונע נגד הבעיה. האחת, נקראת "הגמעת צמרות" והיא כוללת הזרמת חומר כימי מצמרת העץ כלפי מטה, עד שהוא נספג בגזע. השיטה השנייה היא הזרקה, בה קודחים בתחתית הגזע, מזרימים את החומר הכימי לגזע, והוא נשאב ע"י העץ עצמו כלפי מעלה. כהן מציין שהשיטה המומלצת בארץ היא שיטת ההגמעה, ועלותה כ-200 עד 300 שקל לעץ. ניתן גם להשתמש במלכודות לניטור שמושכות את החיפושיות והן נלכדות במלכודת.

 

איך מזהים את הבעיה? אלי כהן מסביר שניתן לראות את החיפושית על הענפים, ניתן להבחין בזחלים, ולעיתים גם ניתן לשמוע את כרסום הגזע מבפנים. סימנים בולטים נוספים הם התייבשות כותרת העץ, ענפים חומים ושמוטים, כרסום בבסיס הכפות, ופקעות גלמים בבסיסי הכפות. גם כאשר כותרת עץ נוטה על צידה זה מצביע על פגיעת החדקונית.

 

אלי כהן ממליץ לטפל בעץ כ-3 פעמים בשנה, כדי למנוע את חזרת החיפושית. גם במקרה של גזימת עץ צריך לשרוף או לרסס את הגזם, כדי שהזחלים לא יצליחו להגיע למקום אחר, באמצעות תפיסת טרמפ עם הגזם.

 

מי אחראי?

בעקבות התפשטות חיפושית חדקונית הדקל, העיריות דורשות לעיתים מהתושבים לכרות עצי דקל חולים המצויים בחצרות הבתים מחשש לקריסתם. כאמור, יש לשרוף את הגזם ולא לשלוח לפינוי . עיריית ת"א, לדוגמא, הודיעה כי אם בעלי הבתים לא יכרתו את העצים, תעשה זאת בעצמה ותחייב אותם בהוצאות, בצירוף קנס. בעירייה ציינו כי יצאה קריאה לטפל בעצי דקל המצויים בחצרות ולבצע הדברה של החיפושיות המזיקות בהתאם להנחיות משרד החקלאות.  העירייה החליטה לטפל רק בדקלים המצויים במרחב הציבורי. מומחים הזהירו כי עלויות ההדברה גבוהות מאוד וועדי בתים רבים אינם מטפלים בשל כך בבעיה.