מנגל במרפסת הבית ביום העצמאות

2 תגובות / 0 חדשים
פרסום אחרון
tarbut

ביום   העצמאות   המתקרב  ובא  יהיו  רבים   שיעסקו   בעשית  המנגל  באתרים  ובפרקים. יש  שנוהגים לעשות  זאת במרפסת  ביתם  או  בחצר  הבניין. אלא   שדא  עקא  יש   שכנים  שהריחות  והרעש  מפריע  להם  מאד,   האם למרות  זאת  יוכלו אותם שכנים   לעשות  את  המנגל  למרות  ההפרעה  הנגרמת  לשכנים.

tarbut
מנגל במרפסת הבית ביום העצמאות

בעשיית מנגל  עלולים  להיווצר    שלושה  מפגעים  עיקריים  ריח,  עשן   שעלול להיווצר  על  ידי   עשיית   המנגל,  וכן  סכנה  מאש   שעלולה  להתלקח, שלא  להזכיר  לכלוך  רעש וכיוצא  הזה שהם חמורים  בפני עצמם.    לכל אחד  משלושת  המפגעים  העיקריים  שנמנו  לעיל   יכולים  השכנים  להתנגד.  אם לנזקי   ריח  (שו"ע  חו"מ קנו  לח)  עשן   (שם  סעיף  לז)   וכן   לגבי נזקי   אש  (שם    קנה   א).
שלושת  המטרדים   האלו הם משמעותיים  בחיי  היום יום  מאידך לא יתכן   לקיים  נורמטיביים אלמלא   קיומו  של  תנור   אפיה  גז   או  מקרו גל בבית. ולכן  נפסקו להלכה   גדרים  שיאפשרו  שימוש  במכשירים  כאלו  ללא  פגיעה  בשכנים.  נקבע מרחק  סביר  והגיוני  של  התנור  מתקרת  הבית  למנוע התלקחות  אש  על  ידי   התנור לדירת  השכנים. ועם  זאת, נפסק  שאם  בכל  אופן  התלקחה  אש  הרי  שבעל  הדירה  שבה  היה  התנור, מחוייב  בתשלומי נזיקין. כיוון שהיתה מוטלת עליו אחריות מוגברת  בכל  אשר  לשימוש   באש  (חו"מ קנה  א  ש"ך   ס"ק  ב).   וכך  הם  הדברים  ביחס   לנזקים  של  ריחות[1]
ביחס  לנזקים  של  עשן (שם   סעיף לז).הרי   שקיים חילוק  בין  עשן תמידי   שאז לדעת כולם  אפשר למחות  על  כך, לבין  עשן  שאינו תדיר  שיש   הסבורים  כיוון שזה  באופן  עראי  אי  אפשר למחות[2]. אלא   שגם לדיעה  זו הרי  שזה  דווקא  אם  זה נעשה  באקראי  אבל  עראי  שהופך לקבוע  הרי  שאפשר למחות לגביו (ראה שם  ש"ך  ס"ק  יט).
עם  זאת, במקום  שזה  הפך לחלק מ"מנהג  המקום"  ורק   פעם אחת  בשנה,  הרי  שיש  לעשות  זאת  תוך הקפדה  מדוקדקת  על  שמירה  מנזקים  שעלולים להיווצר  עקב  כך.
במקרה ויש  שכנים, שעשיית  המנגל  עלולה  לגרום להם  לקשיים  בריאותיים, אנשים מבוגרים חולים ילדים  קטנים וכל  כיו"ב  הרי  שאין  שום  היתר  לעשות את  המנגל   במרפסת הבית  או  בחצר  הבניין.  


שו"ע   חו"מ   קנה סעיפים  כג,  לד)  [1]
שו"ת שמש  צדקה  חו"מ  ב, שו"ת מהרש"ם ח"א   קעח   שפוסק  כמו  הרמ"א  בשו"ע.  [2]